Kur’ân’la Tedavinin Hükmü
Soru: Kur’ân ile tedavinin, onunla rukye yapmanın ve
ondan bazı âyetleri muska edinip takmanın hükmü nedir?
Cevap: Kur’ân ile tedavi caizdir. Nitekim Buhârî ve
Müslim, Ebû Saîd el-Hudrî radıyallâhu anh’dan şöyle rivâyet
etmiştir: “Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem’in ashâbından
bir grup yolculuğa çıktılar. Derken Arap kabilelerinden bir
kabilenin yakınında konakladılar. Bu kabileden kendilerini
misafir etmelerini istedilerse de onlar buna yanaşmadılar.
O sırada bu kabilenin efendisini akrep soktu. Onu tedavi
etmek için her yolu denediler; ancak bir fayda sağlayamadılar.
Derken içlerinden biri: “Şu yakınınıza konaklayan
kafileye gidip sorsanız, belki içlerinden birinde (hastayı
tedavi edecek) bir şey vardır” dedi. Hemen onların yanına
gittiler ve şöyle dediler:
“Ey kafile! Efendimizi akrep soktu. Biz onu tedavi etmek
için her yolu denedik; ancak hiçbiri fayda sağlamadı.
İçinizde (onu tedavi edecek) bir şeyi olan var mı?”
İçleriden biri şöyle karşılık verdi:
(263) Fetâvâ İslâmiyye, 1/28. “Evet. Allah’a yemin ederim ki, ben rukye yaparım.
Ancak sizden bizi misafir etmenizi istedik; ama siz buna
yanaşmadınız. Dolayısıyla da bize ücret vermeden sizin
adınıza rukye yapmam.” Bunun üzerine küçük bir koyun
sürüsü üzerinde anlaştılar. O da (efendilerinin yanına) gitti
ve ona: “Hamd, alemlerin rabbi olan Allah’adır” (Fatiha
sûresini) okuyup üflemeye başladı. Derken adam, sanki
bağlarından çözülmüş ve hiç hasta olmamış gibi ayağa
kalkıp yürüdü. Kabilesine: “Anlaştığınız ücreti onlara tastamam
verin” dedi.
Sahabeden biri: “(Koyunları aranızda) paylaştırın”
deyince, rukyeyi yapan: “Paylaştırmayın. Hele Peygamber
sallallahu aleyhi ve sellem’in yanına gidip olanları anlatalım,
bakalım bize ne emredecek?” dedi. Derken Allah Rasûlü
sallallahu aleyhi ve sellem’in yanına geldiler ve olanları anlattılar.
Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem: “Fatiha sûresinin
rukye olduğunu nasıl bildin?” dedikten sonra şöyle devam
etti: “Doğru yapmışsınız. (Koyunları aranızda) paylaştırın
ve bana da bir pay ayırın.”
Bu hadis, Kur’ân’la tedavinin caiz olduğunu göstermektedir.
Kur’ân âyetlerinden muska edinip takma meselesine
gelince, âlimler bu konuda (caizdir ve caiz değildir şeklinde)
iki görüş belirtmişlerdir. En doğru olan görüş ise bunun
caiz olmadığıdır. Başarı Allah’tandır. O’nun salât ve selamı
PeygamberimizMuhammed’e, âilesineveashâbına olsun.(264)
Fetva Kurulu
(264) Fetâvâ İslâmiyye, 1/28.
Sihir yapılmış kişideki sihri çözmenin hükmü
S: Bir kişinin bir başkasına sihir yaptığını anlarsak, dinen
bu sihri nasıl çözebiliriz?
C: Sihirle uğraşmak haram, hatta büyük (dinden çıkaran)
küfürdür. Dolayısıyla da sihri çözmek için yine sihir
kullanmak caiz değildir. Ancak sihir yapılan kişi, Kur’ân ve
Sünnet'te yer alan rukye ve dualarla tedavi edilebilir. Başarıya
ulaştıran Allah’tır. O’nun salât ve selamı Peygamberimiz
Muhammed’e, âilesine ve ashâbına olsun.(267)
İlmî Araştırmalar ve Fetvâ Kurulu
Kurul Başkanı
Abdulazîz b. Abdillah b. Bâz
Kurul Başkan Vekili
Abdurrazzak Afîfî
Üye Üye
Abdullah b. Ku’ûd Abdullah b. Ğudeyyân